Länderberichte INDIEN:

Hier findet Ihr "europaweite" Links, Beiträge und Infos - Sexarbeit betreffend. Die Themen sind weitgehend nach Ländern aufgeteilt.
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Aoife
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Re: Vereinskonto in Indien

Beitrag von Aoife »

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Marc of Frankfurt hat geschrieben:Da kommt mir gerade der Gedanke, wir könnten uns auch ein Konto bei der indischen Sexworker-Bank zulegen (falls die am intl. Bankverkehr angeschlossen sind).

Das wäre sicher eine exquisite Solidaritätsmaßnahme...
Wen meinst du mit "wir"?

Liebe Grüße, Aoife
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Marc of Frankfurt
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Beitrag von Marc of Frankfurt »

- jeden intl. mobilen Sexworker

- das Sexworker Forum

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Aoife
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Beitrag von Aoife »

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Marc of Frankfurt hat geschrieben: das Sexworker Forum
Kann in Indien ein Forum ein Konto eroeffnen?

Liebe Gruesse, Aoife
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Off topic

Beitrag von Marc of Frankfurt »

Besprecht es mal intern ;-)

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Beitrag von Lycisca »

In Indien ein Konto bei einer indischen Bank zu eröffnen, wird sicher eine bürokratische Angelegenheit, wenn es überhaupt erlaubt ist, wenn man Ausländer ist und nicht in Indien wohnt.

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Re: Off topic

Beitrag von Aoife »

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Marc of Frankfurt hat geschrieben:Besprecht es mal intern ;-)
Da Lycisca mit

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Lycisca hat geschrieben:In Indien ein Konto bei einer indischen Bank zu eröffnen, wird sicher eine bürokratische Angelegenheit, wenn es überhaupt erlaubt ist, ...
sicherlich Recht hat, bräuchte es schon einen extrem guten Grund, sich diese Mühe zu machen. Und da intern kein Bedarf an einem Konto besteht habe ich nachgefragt, wen du mit "wir" meinst - vielleicht willst du dich ja um ein solches Konto kümmern ... nur für wen?

Liebe Grüße, Aoife
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Beitrag von Marc of Frankfurt »

Schön dass das Kontoproblem gelöst ist.

Klappt das denn bei Euch mit dem Link?

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Teilhabe

Beitrag von Marc of Frankfurt »

Quote als Instrument Partizipation zu sichern:


Die CSU-Deutschland hat jetzt eine Frauenquote eingeführt.

In Sexworker-Hilfsvereinen und öffentlichen Beratungsstellen für Prostituierte in Deutschland, Österreich... gibt es immer noch keine Sexworker Quote was die bezahlten MitarbeiterInnen betrifft (bei Scarlet Alliance in Australien gibt es das).

...


Bundesstaat Karnataka, Indien hat jetzt eine Quote für Transgender eingeführt:

http://www.indianexpress.com/video/nati ... nders/3610

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Kennzeichnungspflicht und Jugendschutz mit Rotlicht

Beitrag von Marc of Frankfurt »

Wie ein Rotlichtviertel zum Rotlicht kam:

Stadtteil "Ganga Jamuna" in Nagpur, Maharashtra, Indien



Bild
[Symbolbild *)]


Stadtteil benannt nach den Tänzern Ganga und Jamuna, die [möglicherweise aus Puna] in die Stadt kamen um für die Oberschicht zu tanzen und auch mehr ... und dann blieben [Künstler und Sexworker sind Wanderarbeiter, vgl. informelle Migration www.sexworker.at/migration ].

...

Nach Anwohnerprotesten gegen Prostitution im Stadtteil [vgl. London-Hackney oder Wien-West heute...] haben sich die Bürger darauf verständigt eine verwechselungssichere Kennzeichnung für Bordellen einzuführen: Die rote Laterne:
  • "We suggested to the then chief minister AR Antulay that red lights be installed on the doors of brothels so as to clearly distinguish them from other buildings. This suggestion was implemented and therefore the area came to known as red-light area," sagt Sozialarbeiter und Sexworker Aktivist Ram Ingole.
1.500 CSW (Commercial Sex Workers) arbeiten im Stadtteil der 2 Millionenstadt mit 300jähriger Geschichte. [Versorgungsquote: 0,75 Promille]

Read more: Ganga Jamuna - The Times of India
http://timesofindia.indiatimes.com/city ... 084395.cms

Karte:
http://maps.google.com/maps?sll=21.1558 ... ,79.100989





Gleichnamige Bollywood-Filme 1961 und 1988:
http://de.wikipedia.org/wiki/Gunga_Jumn ... r%C3%BCder

Nagpur in Zentralindien
http://de.wikipedia.org/wiki/Nagpur

*) Oberhausen Halde Rheinpreussen Grubenlampe
( Sexwork is Work! - und manchmal auch fast unterirdisch-harte Arbeit ;-)

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DIE PROSTITUTION IN INDIEN WÄCHST RASANT

Beitrag von ehemaliger_User »

DIE PROSTITUTION IN INDIEN WÄCHST RASANT
Artikel aus der STUTTGARTER ZEITUNG vom 04.01.2011
Seite 3

Gesetze
Prostitution ist in Indien nicht illegal, aber damit verbundene Aktivitäten wie Werben, Zuhälterei oder das Betreiben eines Bordells.

Verbreitung
2007 hat das indische Ministerium für Frauen und Kinder einen Bericht veröffentlicht, wonach in Indien 2,8 Millionen Sexarbeiter registriert sind. 35,47 Prozent von ihnen haben als Kinderprostituierte im Alter von unter 18 Jahren damit begonnen. Die Zahl der Prostituierten in Indien hat sich seit 2000 verdoppelt.

Zukunft
Der Menschenrechtsorganisation Human Rights Watch zufolge arbeiten rund 20 Millionen Sexarbeiter in Indien. In Mumbai, dem größten Sexindustriezentrum Asiens, werden 200 000 Prostituierte aufgelistet. Die Diskussion über Legalisierung ihrer Tätigkeiten hat begonnen. Ausbeutung und Ansteckungsgefahr sollen bekämpft werden. StZ

Lackys Sohn ist unverkäuflich
Artikel aus der STUTTGARTER ZEITUNG vom 04.01.2011
Indien
Das Rotlichtviertel von Mumbai gilt als das größte Asiens. Es wächst in Zeiten des Wirtschaftsbooms. Viele Huren dort wollen aussteigen, um ihre Kinder zu retten.
Von Gaby Herzog, Mumbai

Lacky hat ihr Baby nicht hergegeben. Die junge Frau hockt im Schneidersitz auf den gekachelten Stufen vor dem Hauseingang und zeigt ein Foto in die Runde: Amit, ihr kleiner Junge mit Zahnlücke und großen schwarzen Augen. Ihre Kolleginnen schauen kurz von ihren rosa Taschenspiegeln auf und schminken sich weiter. Noch ist es ruhig im Rotlichtviertel von Mumbai. Die Wäscher in der Hütte nebenan rühren mit Holzstäben in dampfenden Kesseln. Der Geruch von Waschmittel mischt sich mit dem Duft von Curry und Koriander aus der kleinen Garküche und dem Gestank des Mülls, der im Rinnstein schwimmt. Zwei Männer in speckigen Anzughosen schlendern durch die Straßen. Die Frauen blicken nur müde auf.

Lacky erzählt unterdessen ihre Lieblingsgeschichte. Noch im Krankenhaus haben ihr die Hebammen Geld angeboten, um Amit zu kaufen. "Mein Sohn war so wunderschön, alle waren verliebt in ihn", sagt Lacky. Ein Geschäftsmann zog an einer Ampelkreuzung ein Bündel Geld aus der Tasche und bot 10 000 Rupien (160 Euro). Da hat Lacky ihre Dupatta, das traditionelle Halstuch, über den Knirps auf ihrem Arm geworfen und ist zurück nach Kamathipura gelaufen. "Man kann nicht alles kaufen", sagt sie und schlägt die Augen nieder.

Seit zwölf Jahren lebt Lacky als Prostituierte im Rotlichtviertel von Mumbai. 100 000 bis 200 000 Frauen bieten in der 14-Millionen-Metropole ihre Dienste an, rund 20 000 von ihnen in den schmalen Gassen im Stadtteil Kamathipura in der Innenstadt. Die Luxusbauten der Banken und Großkonzerne liegen nur wenige Blocks entfernt. Auch bis zu der berühmten "Gateway of India" und dem 5-Sterne-Hotel Taj Mahal ist es nicht weit. Indiens Wirtschaft boomt. Doch von dem neuen Wohlstand kommt in den Straßen von Kamathipura wenig an. Selbst Informationen vom Wachstum schaffen es nicht bis hierher. Lacky und die meisten ihrer Kolleginnen können nicht lesen - erst recht kein Englisch, die Sprache der Gebildeten. "Was würde das auch ändern", sagt Lacky. Die Preise, die sie für ihren Körper verlangten, seien kaum gestiegen, "aber es werden immer mehr Frauen hergebracht". Die Zahl der Prostituierten hat sich in den vergangenen zehn Jahren verdoppelt. Im ganzen Land sollen 2,8 Millionen Frauen in dem Gewerbe arbeiten, mehr als ein Fünftel sind unter 16 Jahren.

Die Häuser in Kamathipura sind niedrig und heruntergekommen. An den Dachrinnen haben die Wäscher Hunderte Jeans zum Trockenen aufgehängt, um die Hosen später auf dem Secondhandmarkt weiterzuverkaufen. Davor, immer mit einem oder zwei Meter Abstand, stehen die Prostituierten. Sie tragen keine hohen Stiefel und enge Miniröcke. Auf den ersten Blick sieht es hier nicht aus wie auf einem der größten Straßenstrichs der Welt. Kein Rotlicht, Plüsch, Tabledance, keine Schmuddelfotos. Lackys Sari ist nur ein bisschen zu bunt, ihr Make-up stärker und statt des traditionellen dunkelroten Blindis funkelt schon tagsüber ein Glitzerstein auf ihrer Stirn. Auch die Zuhälter, die über die Straße und die Frauen wachen, unterscheiden sich nicht von den Freiern, sind ungepflegt, kraulen die verlausten Mischlingshunde und verkaufen nebenbei Zigaretten.

Prostitution ist in Indien zwar nicht generell verboten, öffentliche Werbung und Zuhälterei sind aber Straftaten. Ohne ersichtlichen Grund an der Straße zu stehen oder zu sitzen wird von der Polizei bestraft. Was hingegen hinter verschlossenen Türen in den Bordellen passiert, interessiert die Staatsgewalt wenig.

Kaum eine Frau ist freiwillig hier. Sie wurden von Nachbarn aus ihren Dörfern verschleppt, mit Aussicht auf einen seriösen Job in die Stadt gelockt, von den eigenen Eltern oder von der Familie des verstorbenen Ehemannes verstoßen und verkauft. Bis heute werden Zehntausende Mädchen als "Devadasi" den Göttern im Tempel als Dienerin geopfert. Ein altes Ritual, das vornehmlich im Süden Indiens in den unteren Kasten praktiziert wird. Indem sie das Liebste opfern, was sie haben, erhoffen sich die Familien Glück und Reichtum. Priester verkaufen die Devadasi für ein paar Rupien weiter.

Lacky wurde mit 16 verheiratet, ihr Mann war Alkoholiker und schlug sie. Als eine Nachbarin ihr einen Job als Schneiderin versprach, ergriff sie ihre Chance und stieg in den Zug nach Mumbai. Über das, was dann geschah, spricht sie nicht. "Ich habe meine Augen und mein Herz geschlossen. Erst seit Amit auf der Welt ist, habe ich wieder angefangen zu sehen", sagt sie. Als ihre Kollegin Zarina beginnt, ihre Geschichte zu erzählen, klettert sie ins Haus - außer Hörweite.

Zarina ist 23 Jahre alt. Unter der grellen Schminke versteckt sie ihr sonst so kindlich rundes Gesicht, ihre Lippen sind schwarz umrandet. Zarinas Haut ist heller als die von Lacky. "Ich komme aus dem Norden, die Männer mögen meine Blässe", sagt sie und lächelt. Mehr als 40 Prozent der Frauen und Mädchen, die in indischen Bordellen arbeiten, kommen deshalb aus Nepal und Bangladesch - ohne Papiere.

Mit elf Jahren wurde Zarina von einer Nachbarin verschleppt. Als sie in Mumbai ankam - eine Stadt, von der sie bis heute nicht genau weiß, wo sie liegt - sperrte der Zuhälter sie in ein winziges Zimmer. Er gab ihr duftende Seife, einen neuen goldbestickten Sari und Schminke. Wenn sie gehorsam war und sich hübsch machte, gab es als Belohnung Essen und Süßigkeiten. Nach vier Monaten kletterte ein fremder Mann zu Zarina in den Verschlag. "Eine Jungfrau ist wie ein goldenes Ei", sagt die heute 23-Jährige. "Es ist wertvoll, aber wenn es einmal aufgeschlagen ist, gibt es kein Zurück mehr." Für die erste Nacht mit einem besonders hübschen Mädchen bezahlen die Freier bis zu 10 000 Rupien (167 Euro) - ohne Kondom. Oft erhofften sich HIV-positive Kunden davon Heilung. Nach Schätzungen sind 50 Prozent der Prostituierten in Indien mit dem Virus infiziert.

Auf der Straße bekommen die Frauen später von ihren Kunden rund 100 Rupien (1,60 Euro) für Sex. Ohne Zuhälter sind sie schutzlos den Freiern ausgeliefert. Ein Mädchen, das ein paar Häuser weiter lebte, hat sich kürzlich gegen die perversen Forderungen eines Kunden gewehrt. Der drehte durch, biss hundertfach in ihren Körper, so dass sie ins Krankenhaus musste. "Sie hat keine Anzeige erstattet. Was hätte sie den Polizisten auch erzählen sollen? Den Ärzten hat sie gesagt, ein Hund habe sie so zugerichtet", erzählt Zarina.

Lacky sitzt im Schneidersitz vor ihrer "Box" - einem von acht "Räumen" am Ende des dunklen Ganges. Der Boden ist nass, eine Flüssigkeit tröpfelt aus dem Klo auf dem Treppenabsatz, das gleichzeitig als Dusche für die zehn Frauen und die vier Kinder dient, die hier wohnen. Lacky öffnet das Vorhängeschloss, drückt die Holzklappe zur Seite und klettert barfuß in ihr Zimmer. Der fensterlose Verschlag ist 1,20 Meter hoch und gerade mal so groß, dass die schmale, von Ratten zerfressene Matratze darin Platz hat. Der Putz bröckelt von den Wänden, es ist heiß und muffig. Lacky schiebt die Wäsche, die auf einer Leine hängt, zur Seite. Ihre wenigen Habseligkeiten sind sorgfältig geordnet. Neben dem Koffer auf dem Regal steht eine bunte Plastikgottheit. Der Raum ist Schlafzimmer, Kinderzimmer für Amit, Kleiderschrank, Rückzugsort und Arbeitsplatz. Für die Frauen im Rotlichtviertel sind ihre Kinder das Wichtigste im Leben. Auch wenn die Väter Zuhälter oder unbekannte Kunden sind, kommt für die meisten eine Abtreibung nicht infrage. Die Kinder werden als Geschenk der Götter gesehen. Mit ihnen verbinden die Mütter die Hoffnung, dass sie im Alter versorgt werden.

Bis vor einem Jahr hat Lacky zusammen mit ihrem Sohn in dem winzigen Verschlag im Bordell gelebt. Wenn Kunden kamen, haben sich die anderen Frauen um Amit bekümmert. Doch dann hörte Lacky von "Navjeevan", einem Projekt, das sich gezielt um die Kinder von Prostituierten kümmert und ihnen ein neues Zuhause und eine Schulbildung gibt. Die Mütter dürfen sie jederzeit besuchen - das war Lacky wichtig.

Jetzt wohnt Amit in einem fünfstöckigen, ehemaligen Schulgebäude am Rande des Rotlichtviertels. Der Mittagsschlaf ist vorbei. 160 Jungen und Mädchen toben durch die Gänge. Ein paar Steine dienen als Murmeln, ein alter Topf als Trommel. "Wenn sie zu uns kommen, müssen viele Kinder erst einmal lernen, Kind zu sein", erklärt die Sozialarbeiterin Aditi Pandey. "Es gibt Kinder, die sind acht Jahre alt und haben noch nie ein Stück Kreide in der Hand gehabt, um zu malen. Sie trauen sich nicht zu lachen und mal richtig Lärm zu machen." Die 26-Jährige ist eine moderne Frau, hat studiert und ist viel gereist. Ganz bewusst verzichtet sie darauf, westliche Kleidung zu tragen. "Die Mütter kommen aus ländlichen Regionen und sind, trotz alldem, was sie erlebt haben, sehr konservativ. Sie würden mich als fremd empfinden und nur schwer Vertrauen aufbauen", erklärt sie und setzt das kleine Mädchen im blauen Glitzerkleid wieder auf den Boden.

Die Kinder sind für die Mitarbeiter von "Navjeevan", die von der deutschen Kindernothilfe unterstützt wird, auch eine Brücke zu den Frauen. Jeden Donnerstag kommen die Mütter, um ihre Kinder zu besuchen. Sie bringen neue Kleidung und kleine Geschenke, haben Zeit, von ihrem Schicksal zu erzählen. "Die Zuhälter würden im Normalfall jeden Kontakt verbieten , aber weil wir ihnen die lästige Brut" vom Hals schaffen, sind wir willkommen", erklärt Aditi Pandey. Die Männer dürften nicht wissen, dass die Organisation Frauen auch helfe, einen Weg aus der Prostitution zu finden.

"Am besten, die Kinder kehren nie wieder zurück in die Bordelle", sagt Pandey, "auch nicht zu Besuch." Denn dann liefen sie Gefahr, dass die Zuhälter auf sie aufmerksam würden. "Mit etwa neun Jahren werden die Kinder als Verkaufsobjekt interessant." Die Zahl der Pädophilen in Kamathipura nimmt zu. Davor fürchtet sich Lacky am meisten. "Ich kann Amit ja nicht sein Leben lang unter meiner Dupatta verstecken, damit niemand sieht, wie hübsch er ist." Um ihren Jungen vor Übergriffen zu schützen, spart Lacky Geld. Sie will mit Hilfe eines Mikrokredites von "Navjeevan" eine Nähmaschine kaufen und sich selbstständig machen, später. Am besten auf dem Land, weit weg von Mumbai, wo ein Lächeln nicht käuflich ist.


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Gewerkschaft

Beitrag von Marc of Frankfurt »

12.000 Sexworker in Kalkutta *)

Sexworker Gewerkschaft Durbar Manhila Samanwaya Samiti ( www.durbar.org ) fordert:
  • Legalisierung der Berufstätigkeit (d.h. Entkriminalisierung)
  • Selbstverwaltung (Self-Regulatiory Board (SRB) to fight human trafficking)
  • Inklusion der Sexworker in den Arbeitsbereich von Berufsgenossenschaft und Arbeitsministerium

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0UikT4d57Fw[/youtube] Kolkata's Sonar Gachi area is known to be among the oldest and biggest red light areas of the country. Here... the prostitute's fight for labour rights is a long winded story of politician support at election time... and rejection and neglect afterwards. Recognition as a legal community is a dream they... hope comes to life now.



*) bei ca. 4,5 Mio Einwohnern eine Sexworker Versorgungsquote von 2,5 Promille oder 1:400

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Das Stigma geht von den Gesetzen nicht von der Sexarbeit aus

Beitrag von Marc of Frankfurt »

SEX WORKERS

Even if we start now, we have much to do for sex workers

Vocational training is fine, but sex workers have been fighting for rights



Oishik Sircar
New Delhi
Posted on 16 February 2011
OPINION


In an order dismissing an appeal by a man who was awarded a life sentence by the Calcutta High Court for murdering a sex worker in 1999, the Supreme Court on 14 February 2011 compassionately commented on the plight of ‘prostitutes’.

The bench comprising Justices Markandey Katju and Gyan Sudha Misra said: “A woman is compelled to indulge in prostitution not for pleasure but because of abject poverty. If such woman is granted opportunity to avail some technical or vocational training, she would be able to earn her livelihood by such vocational training and skill instead of selling her body.”

The Bench went on to add: “Society must have sympathy towards sex workers and must not look down upon them. They are also entitled to a life of dignity in view of Article 21 [which guarantees the right to life]”.

Ostensibly sensitive, this line of thinking by the highest court of the country does great disservice to the collective struggles by the sex workers’ movement in India, which has for close to a decade been demanding, not for sympathy, but for rights – to recognition of sex work as work, against the criminalisation of their lives and profession by the Immoral Traffic (Prevention) Act (ITPA), against violence at the hands of the police, and against the raids and forced rehabilitations carried out by the state in the name of rescue.

While the judgment should be commended for explicitly stating that sex workers are fully and equally deserving of the guarantees under Article 21 like all citizens, problematically the panacea for protecting the rights of ‘prostitutes’ for the Bench lies in providing them with vocational training and helping them get out of sex work.

They are understood as victims who can only be rescued through rehabilitation. This understanding is informed by the faulty assumption that women always enter sex work through coercion and not by choice. The court sets up this binary using the vocabulary of ‘poverty’ and ‘pleasure’.

The problem with understanding sex work through binaries is to erase the layered nature of the experiences of sex workers and the ways in which they negotiate their everyday lives.

The critically acclaimed documentary film, ‘Tales of the Night Fairies’ (2002) directed by Shohini Ghosh, shows us how sex workers who are members of the Durbar Mahila Samanwaya Committee (DMSC) in Kolkata – Asia’s largest sex workers’ collective with close to 65, 000 members – are not hapless victims but politically astute citizens who not only earn their own livelihoods, but also provide for their children’s’ education, support their families and advocate powerfully for their rights.

Many of the sex workers interviewed in the film say that they were made to enter sex work through force, but they have exercised choice to stay on in the profession, because they gain social capital and find security by being part of the collective and the community, rather than being outside it.

As Mala Singh, a sex worker featured in the documentary asks: “Why talk about rehabilitating us? We earn for ourselves. There are many unemployed and homeless people in India, why not provide them with rehabilitation?”

Filmmaker Bishakha Datta, who made ‘In the Flesh’ (2002), a documentary on sex workers from West Bengal and Maharashtra says that ideas like choice and force are not mutually exclusive positions: “Women in prostitution say that black-and-white framings have no meaning at the day-to-day level at which lives are lived: a woman can ‘choose’ to enter prostitution and still face coercion from a client. Or a woman can be ‘forced’ into prostitution and yet assert her agency in refusing a client.”

The ability for a sex worker to choose to decline a client is closely connected with her bargaining power in a sex worker-client relationship which can only increase with rights guarantees and the assurance of support that comes from being part of a collective.

It is important to ask: will dignity for sex workers come from making them move out of the profession, or by recognising and protecting rights in the profession? The right to move out of sex work must co-exist with the right to decide to continue in it.

In casting its sympathetic eye, the SC has ignored the issue of stigma attached to sex work that is rooted in law. Its answer to the undignified life of sex workers is to provide them with alternative means of livelihood.

This ignores the demands made by the National Network of Sex Workers to repeal the ITPA, which makes their very lives and livelihoods criminal in the name of stopping trafficking. The SC order says nothing about the violence that the Immoral Traffic (Prevention) Act (ITPA) unleashes on the lives of sex workers and how stigma stems from the law itself.

In the name of stopping trafficking, the law actually criminalises sex work and sex workers, ultimately defeating the purpose with which it was enacted. In a move by the Women and Child Development Ministry in the recent past, while soliciting in public by sex workers was decided to be decriminalised after sustained demands by the sex workers’ movement, it was accompanied by a parallel move to criminalise clients – consequently having the same effect of rendering sex workers unemployed, or pushing the profession underground, and thus making sex workers more vulnerable to violence and health risks.

The contest between pleasure and poverty that the SC sets up is also faultily premised. There are other kinds of work that people go into because of poverty. For instance, poverty, especially because its incidence falls adversely on women, has lead to an exponential increase in women entering domestic work, or daily wage labour in India – neither of which are safe for women simply because their rights are not guaranteed in these occupations.

Reports of domestic maids being brutally beaten and abused have become regular fare. Yet, we have never heard the courts or the state talk about either abolishing domestic work, or providing women who work as domestic maids because of poverty with alternative livelihood options, or rehabilitating them.

Why single out sex work? The answer to ensuring a dignified life for sex workers lies not in cosmetic measures like rehabilitation, but in structural changes that guarantee their rights as sex workers – to non-discriminatory health care, legal aid, social security – and right to enter and remain in sex work.

In a hilariously true testimony Revathy, a sex worker from Maharashtra was quoted in a newsletter published by the sex workers’ collective Veshya Anyay Mukti Parishad from Sangli: “I must tell you about myself, as I was also a subject of rehabilitation. They gave me a buffalo. Well, I had this small room, which I now found myself sharing with the buffalo. You see the buffalo eats a lot, and as I was expected to stop sex work after rehabilitation, there was not much money.

I didn’t mind for myself, but I couldn’t bear to see the buffalo wasting before my eyes. So soon I found myself doing twice the sex work to feed the buffalo and me. Well, now the buffalo was in heat, and I had to get her crossed. I was told that it would cost Rs 100 per attempt. So now there I was forced to do sex work to pay for the buffalo to have sex! That was enough. I decided I had enough with rehabilitation”.

By foregrounding the language of pleasure and choice, the sex workers’ movements in India and around the world have attempted to disturb the patriarchal and compulsorily heterosexual assumptions that ascribe victimhood to women, rob them of any agency, derecognise non-reproductive sexual labour, and deny them the right to positively talk about sexual pleasure.

Their articulation of the right to sex work is an expression of women’s bodily autonomy. If the court had only paid attention to the living histories of the sex workers’ movement’s struggles and demands, their little done, wouldn’t have been a case of vast undone.

The Bench has asked the central and state governments to file replies by 4 May regarding schemes for imparting vocational training that can be institutionalised to rehabilitate sex workers and sexually abused women in all cities in India.

To this the sex workers’ movement will have one reply: ‘Only Rights can Stop the Wrongs’ – a slogan that DMSC used at the first Sex Workers’ Millennium Carnival organized in Kolkata in 2001, which has had many later versions through the last decade.

In 2011, it seems their voices have fallen on deaf ears for all these years.


Oishik Sircar is an academic based in New Delhi
http://www.tehelka.com/story_main48.asp ... ORKERS.asp





Die Filme:

Tale of the Night 2002
by Shohini Ghosh
http://www.bayswan.org/swfest/tales.html
Kalkutta

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6leDeqPoVGc[/youtube]


In the Flesh 2002
by Bishakha Datta
http://showmeyourindies.com/indieflix/i ... kha-datta/
West Bengal and Maharashtra

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vT7W8vOb7Cc[/youtube]

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Marc of Frankfurt
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Bombay SW Gewerkschaft

Beitrag von Marc of Frankfurt »

Sanghamitra Sex Worker Collective,

in Girgaum and Kamathipura red light district of Mumbai
hat 2.800 organisierte Mitglieder unter den ca. 5000 SW (56%) !!!


Besteht seit 2005, dem selben Jahr wo auch sexworker.at seine Arbeit aufgenommen hat.

Angestoßen und unterstützt von Poppulation Service International www.psi.org

Sanghamitra is officially registered with the Mumbai Charities Commission as an independent entity with a democratically elected executive body which consists of the President, Vice President, General Secretary and Treasurer.

The body also has lane wise representatives who act as links between the body and the women [Repräsentantinnen in jeder Bordellstraße]; and other Secretaries to work on issues specific to Sanghamitra, such as training, cultural and anti trafficking [Verantwortliche für bestimmte Themen].

Erhielt 2008 den UN-Red Ribbon Award auf der intl. AIDS-Konferenz.

Homepage
www.sanginiMicrofinance.com/sanghamitra.html

Bild
vergrößern

Sexworker Vollversammlung





Sangini Women's Cooperative Society bank
Das Geldhaus, die Genossenschaftsbank der Sexworker
www.sanginiMicrofinance.com

Bank für Sexworker in Bombay/Mumbai (Westküste) seit 2007
www.sexworker.at/phpBB2/viewtopic.php?p=59913#59913

Bank für Sexworker in Kalkutta/Kolkata (Ostküste) seit 1995
www.sexworker.at/phpBB2/viewtopic.php?p=88957#88957

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Beitrag von Marc of Frankfurt »

NGOs rally for safety of woman sex workers


TNN | Apr 11, 2011, 04.32am IST

PUNE: Representatives from sex worker collectives and organisations in Pune and Sangli have appealed to women's rights groups to support them in their work towards stopping violence against women in sex work. The appeal was made in a meeting of NGOs working in the field of sex work and women's rights organisations, held in the city on Wednesday.

Speaking at the meeting, Meena Seshu from the Sangli-based sex workers' collective, Sangram, said that incidents of police raids on brothels and arrests of sex workers as part of anti-trafficking operation often ends in violation of the rights of the women in sex work. "A major concern is the fact that the police often resort to physical highhandedness while dealing with the women," she said, adding, "Very often during such raids, sex workers are humiliated, beaten up and verbally abused."

She said that organisations working with sex workers are also interested in curtailing trafficking, but are often wrongly perceived and not consulted and involved during such raids and rescue operations. "While we are against forced sex work and bringing minors into sex work, we want to question the manner in which rescue operations are carried out," Seshu said. An appeal was made to the women's rights groups to support the sex workers collectives in safeguarding the human rights of the women in sex work.

Supporting the issues raised by the sex workers' community, theatre activist Sushma Deshpande said apart from the ill-treatment they receive, their belongings are taken away and they are denied any legal or medical help while in custody. "The custody is meant to give her some space so that she can rethink about sex work. But no help is given to her to take such a decision," Deshpande said. She suggested the use of theatre techniques to enable sex worker to express their wish of continuing or discontinuing doing sex work.

Responding to the sex workers' concerns, activist Sadhana Khati from Bapu Trust stated that the modus operandi of police raids and rescue operation is questionable. She demanded inclusion of members of the women rights groups in the anti- trafficking committees so that they can ensure that the sex workers are treated in a dignified way.

Sharing the view, Hemlata Pisal from Masum said, "The harassment of sex workers by the police during raids and arrests should stop. As members of women's rights groups, we should oppose all kinds of violence meted out to these communities."

She exhorted the formation of an alliance of women's rights groups and sex workers collectives to address some of these concerns. As a follow up, the women's rights groups have decided to make a representation to the commissioner of police seeking an immediate review of the manner in which raids are conducted and to ensure that the sex workers are not subjected to indignities and physical violence.

"We must support the constitutional rights of sex workers as they are also citizens of this country," said veteran feminist leader Sharda Sathe of the Stree Mukti Sanghtana.

Hosted by 365x6, a consortium of three organisations facilitating the Maharashtra State Network of Sex Workers, MSM, Transgender and IDU ( Injecting Drug Users) and Sangram, representatives from organisations such as Aalochana, Muskan, Vanchit Vikas, Tathapi, Samyak, Stree Mukti Sanghtana, Pathfinder, Legalance and Childline participated in the meeting.

http://timesofindia.indiatimes.com/city ... 937590.cms

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Gesamt-Indische Studie

Beitrag von Marc of Frankfurt »

THE FIRST PAN-INDIA SURVEY OF SEX WORKERS

A summary
April 2011
ROHINI SHANI &
V KALYAN SHANKAR

with PDF:
www.plri.org/resource/first-pan-india-s ... ex-workers


3.000 Sexworker in
14 Bundesstaaten während
2 Jahren befragt:
  • "What this study reveals is that in describing their working lives, a significant number of women move quite fluidly between other occupations and sex work. It is not easy to demarcate women's work into neatly segregated compartments. Sex work and other work come together in ways that challenge the differentiation of sex work as an unusual and isolated activity."

    "poverty pushes women into other labour markets at earlier ages than in sex work."

    Majority of women enter sex work by themselves [70-80%], i.e. not being forced, sold (trafficked), cheated or religious Devadasi.

    "Sex work offers a significant premium of incomes to what un-organized labour markets offer across India."

    Bild




Organisations that participated in the survey included:
Community Awareness and development Foundation (CAD)
Society for Social Transformation and Environment Protection (sStep)
FELLOWSHIP
Center for Weaker Section Development (CWSD)
Rural Research and Development Council (RRDC)
Rajendra Yuvak Sangh (RYS); Kolkata Rishta, Kolkata
The Calcutta Samaritans, Kolkata
Narayantala Mass Communication Center, Kolkata
Alokendu Bodh Niketan, Kolkata; Swapnil, Burdwan
Patna Network for People Living with HIV AIDS Society (PNP+)
Sanatkada
Rajiv Smriti Gas Pidit Punarwas Kendra, Bhopal
Jyoti Sangh
Yuvasatta
Pravara Medical Foundation
Mukta Project Opp Prabaht Talkies Bhadaakli
Mukta Project,Godawari Hosp
Sahyog Nirmiti, Mukta Project, Shivgurukunj
Socioeco dev project, Mukta Project
Grameen Samsya Mukti Trust,TF-11
Mukta Project Snehalay, Opp Chitra Talkies
Mukta Project, Kolhapur
Pathfinder, Pune
YRGCARE
Sangama
Joint Women's Program
NAZ Foundation India Trust
Vimochana
Forum against Oppression of Women (FORUM)
Milan
Surakhsa and
individuals from Kerala.


PUBLISHED BY THE CENTER FOR ADVOCACY ON STIGMA AND MARGINALISATION
As part of the Paulo Longo Research Initiative
www.plri.org
Dateianhänge
Pan-India-Survey-of-Sex-workers.pdf
THE FIRST PAN-INDIA SURVEY OF SEX WORKERS

A summary of preliminary findings
April 2011
ROHINI SAHNI &
V KALYAN SHANKAR

14 pages
CENTER FOR ADVOCACY ON STIGMA AND MARGINALISATION
part of the Paulo Longo Research Initiative www.plri.org
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Sexarbeit als informelle gutbezahlte Arbeit

Beitrag von Marc of Frankfurt »

Pressebericht zur Studie:


'Better pay drives women to prostitution'


Anahita Mukherji , TNN | May 1, 2011, 04.40am IST

MUMBAI: Very rarely does a survey of prostitution take into account the economics of sex work, or view it in the context of the labour market.

While a detailed study of the economics of commercial sex work in the US found its way into the 2009 bestseller Superfreakonomics, two economists from Pune University have studied the same angle in perhaps the first pan-India study of prostitution.

The preliminary findings of the study, conducted by Rohini Sahni and V Kalyan Shankar of the department of economics, Pune University, under the aegis of the Centre for Advocacy on Stigma and Marginalization, Sangli, were released in Mumbai on Saturday.

The researchers surveyed 3,000 female sex workers and 1,355 male and transgender workers from 14 states and one Union Territory in India. The findings were released at the Gender Resource Centre run by Akshara, an organization working in the field of women's studies.

"While most surveys on prostitution treat sex workers as objects, or focus on issues such as HIV, very rarely is their voice heard. We have attempted to conduct an objective study of prostitution as part of the unorganized labour market in India,'' said Sahni.

The study shows that 50% of the women sex workers entered prostitution after prior experience in the other areas of the labour market. Many entered the work force at an early age, often between the ages of 7 and 10, in fields like agricultural labour and domestic work.

It was often strenuous physical labour and low pay that pushed women to quit their earlier professions and join prostitution. The survey shows that their incomes increased nearly five-fold on entering prostitution.

The study shows that those entering prostitution after experience in other labour markets are often poorer, and less educated, as compared to those who directly entered sex work.

Contrary to perception, 70% of both these categories of sex workers (those who entered the profession directly as well as those with prior experience in other fields) say they entered the field of their own accord. The remaining were forced, sold into prostitution or cheated into it. Of those who were sold, a vast majority say that it was their husbands, lovers, friends and acquaintances who sold them, very rarely blaming strangers. Very rarely did they name strangers as the agents who sold them.



http://timesofindia.indiatimes.com/city ... 129896.cms





vgl.: Stundenlohnvergleich Sexwork/Fabrikarbeit Asien
Bild
www.sexworker.at/phpBB2/viewtopic.php?p=87473#87473

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Zur Puna-Studie

Beitrag von fraences »

Indien: 70 Prozent der Prostituierten arbeiten angeblich freiwillig
- Mehr als zwei Drittel der indischen Prostituierten haben sich angeblich ohne direkten Zwang für diese Art der Arbeit entschieden. Dies ist das Ergebnis einer Studie der Universität in Pune. Demnach kommen allerdings 65 Prozent der Prostituierten aus ärmlichen Verhältnissen und 60 Prozent der Frauen aus ländlichen Gebieten. Die Studie fand auch heraus, dass der Anteil der Armen unter den Prostituierten niedriger sei, als bei anderen Arbeiten für Ungelernte, etwa als Haushaltshilfe oder Straßenverkäuferin. Zudem würden die Prostituierten erst vergleichsweise spät anfangen, in diesem Beruf zu arbeiten. Für die Umfrage wurden insgesamt 5.000 Prostituierte in 14 indischen Bundesstaaten befragt.

http://www.elo-forum.net/allgemein/2011050318023.html
Wer glaubt ein Christ zu sein, weil er die Kirche besucht, irrt sich.Man wird ja auch kein Auto, wenn man in eine Garage geht. (Albert Schweitzer)

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Beitrag von fraences »

Gibt es eine solche Studie in Europa?
Wer glaubt ein Christ zu sein, weil er die Kirche besucht, irrt sich.Man wird ja auch kein Auto, wenn man in eine Garage geht. (Albert Schweitzer)

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Positive Studien

Beitrag von Marc of Frankfurt »

Hier sind die gesammelten "Happy Hooker Studien":
www.sexworker.at/phpBB2/viewtopic.php?t=1384




Interessant zu vermerken, wie die deutsche Presse "PR-Sozial - das Presseportal elo-forum.net" versucht die Studie d.h. Sexwork/Prostitution schlecht zu schreiben:
"angeblich freiwillig" und "angeblich ohne direkten Zwang"...


Dabei muß man wissen, dass die indische Pune/Puna-Universität einen herrvoragenden Ruf mit Nobelpreisträgern hat...

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Marc of Frankfurt
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Inklusion

Beitrag von Marc of Frankfurt »

Sexworker-Interessenvertreterin wurden eingeladen zur Vereidigung der ersten weiblichen Ministerpräsidentin von West-Bengalen

Sex worker invited to Mamata's swearing-in ceremony



Sumati Yengkhom, TNN | May 19, 2011, 05.33pm IST


Mamata Banerjee will be sworn in as West Bengal's first woman chief minister on Friday.

KOLKATTA: Seema Folka is excited, nervous and proud that she will be rubbing shoulders with the state's who's who on Friday. The 43-year-old will be attending Trinamool Congress leader Mamata Banerjee's swearing-in ceremony.

Seema Folka is a sex worker who will be in the invitee's gallery when Banerjee and her ministers take the oath.

"We are thankful to Didi for showing a humane gesture by including sex workers in her invitee list. This quality in her will keep her connected with people from every section of the society," said Folka.

Driven to the profession by abject poverty, Folka entered the professiion at a young age. Her father used to work as a daily wage earner to feed five mouths till he became bed ridden due to gastric ulcer. Her mother's meager income as domestic help was too insufficient for the family. Most of the time Seema and his two siblings would go without food for days. And when Seema's marriage was arranged, the groom's family broke the engagement as Seema's father could not meet the dowry demand.

That was when Seema left her Murshidabad dwelling for Sonagachi, the biggest red light area in Kolkata to salvage the family out of poverty.

"I will be wearing a green colour tant saree for the ceremony. I am a little nervous because I have never been a part of such a formal function. But I am sure I will remain composed and witness the historic event like any of those in the guest gallery," said Folka.

Durbar Mahila Samawaya Committee (DMSC), an advocacy organisation of the sex workers is elated about the prospect of their representative being present at such an important event.

"It is great on part of Mamata Banerjee to have remembered us on such an important day. This infact is the first time a sex worker has been invited to be a part of an event like this.

Bild
We hope her government will continue to support our cause in future," said DMSC secretary Ms. Bharati Dey.

http://timesofindia.indiatimes.com/indi ... 442489.cms



Durbar Mahila Samawaya Committee (DMSC)
www.durbar.org
Durbar - Die Unwiderstehlichen





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